De aankoop van Ariba door SAP houdt de gemoederen al enige tijd bezig. Dat geldt voor zowel SAP SRM consultants als voor inkoopprofessionals binnen bedrijven. Inmiddels is het duidelijk dat SAP Ariba heeft gepositioneerd als haar “On Demand” oplossing terwijl SRM als de “On Premise” oplossing in de markt wordt weggezet. Maar wat betekent dit nu in de praktijk? Wat zouden bedrijven in overweging moeten nemen bij de keuze SRM of Ariba. Wat zijn de inhoudelijke verschillen tussen deze twee?

Om haar klanten zo goed mogelijk te kunnen adviseren op dit gebied heeft Compera de afgelopen periode geïnvesteerd in het opbouwen van de nodige kennis van de Ariba On-Demand oplossing. Belangrijker om te melden is het feit dat er momenteel twee consultants zijn ingezet op projecten waar de Ariba On-Demand Solution wordt geïmplementeerd. Hun eerste indruk van de oplossing wordt in deze blog uiteengezet.

1. De gebruikersinterface.

De gebruikersinterface van Ariba ziet er goed uit. Het is redelijk intuïtief te noemen hoewel het niet helemaal te vergelijken is met de gebruikerservaring op Bol.com, Amazon.com of de SRM User Interface Add-on. Deze vergelijking is echter niet helemaal terecht omdat je bij het inkopen binnen een bedrijf te maken hebt met de nodige accountinginformatie (kostenplaats, project, grootboek, etc) die opgegeven moet worden.

Pic 1 Dashboard.f6a0e832dcd0bb49805478827783c3b5

2. Flexibiliteit.

Één van de voordelen van een Cloud oplossing is het feit dat de operationele kosten beheersbaar kunnen blijven omdat je als bedrijf niet hoeft te investeren om de oplossing draaiende te houden. De keerzijde hiervan is dat je enigszins beperkt bent in de mate waarin je maatwerk kunt doorvoeren. Over het algemeen is Ariba prima in staat om de standaard “best practices” processen te ondersteunen. Het systeem beschikt standaard over een aantal configureerbare parameters om het naar je hand te zetten. Daarnaast is het ook mogelijk om tot op zekere hoogte “custom developments” door te voeren. Voor zeer specifieke/complexe bedrijfsprocessen blijft het echter de vraag of je deze met Ariba kunt ondersteunen.

3. Integratie met SAP ECC.

De integratie tussen Ariba en SAP ECC is waarschijnlijk het onderwerp waar de grootste uitdaging ligt. Met de overname van Ariba door SAP wordt hier de nodige aandacht besteed. Echter valt hier nog de winst te behalen door Ariba in vergelijking met SAP SRM.

Pic 2 Integration.353840c8449515eb7aec4e891e6fce07

4. Integratie met de leverancier.

Het Ariba Network waar inkopers en verkopers elkaar kunnen vinden is ogenschijnlijk het parade paardje van Ariba. Hiermee kunnen inkopers en verkopers digitaal documenten met elkaar uitwisselen wat de efficiëntie ten goede komt. Denk hierbij aan offertetrajecten, orderinformatie en facturatie. Voorwaarde voor succes is uiteraard dat de leveranciers ook op het Ariba Network zitten. Het aan boord brengen/krijgen van je leveranciers moet niet worden onderschat.

 

In een volgende blog zullen we iets dieper gaan op de inhoud wat betreft de functionaliteiten van Ariba.