Werken de aanvragers in je bedrijf in ploegen of moeten inkoopgroepen gezamenlijk aan een winkelwagen werken? Hoe handig kan het zijn dat als je een winkelwagen maakt en deze niet kan afronden een collega deze overneemt en de materialen of diensten voor je besteld?

Ariba heeft nu voor alle ‘Ariba Buying’ en ‘Ariba Buying and Invoicing’ gebruikers de oplossing Team Aanvragen. Hiermee kunnen gebruikers een team aanmaken en winkelwagens als ‘Team Aanvraag’ kenmerken. Alle teamleden kunnen aan deze aanvraag werken voordat deze besteld wordt. Ook kunnen teamleden de ontvangsten boeken van deze aanvragen. Laten we eens kijken hoe dit in zijn werk gaat!

Stap 1: Creëer je team

Gebruikers kunnen zelf de teams samenstellen in de ‘Personal Profile’ bij het menu ‘Personal info’.

Stap 2: Kenmerk de aanvraag als Team Inkoop

Er zijn twee nieuwe opties beschikbaar:

  1. ‘Is Team Requisition’, teamleden kunnen de aanvraag overnemen en afmaken
  2. ‘Is Team Received’, teamleden kunnen de ontvangst boeken voor geleverde goederen

Stap 3: Zoeken naar Team Aanvragen

Door een keuze te maken tussen de opties van de nieuwe zoekfilters kun je zoeken naar Team Aanvragen, normale aanvragen of beide. Vanuit het resultatenoverzicht kunnen de aanvragen worden geopend en als het een Team Aanvraag is kun je die ook ‘Overnemen’ van je collega.

Teamleden kunnen de volgende acties uitvoeren:

  • Terugtrekken van een aanvraag in ‘submitted state’
  • Wijzigen van een bestelde aanvraag
  • Wijzigen, opslaan en bestellen van een aanvraag in ‘composing state’

Hoe kun je gebruik maken van de voordelen van deze nieuwe Ariba functionaliteit?

  • SAP Ariba moet deze optie aanzetten in de configuratie
  • Voor ‘Team Receiving’ moet de goedkeuringsregels worden aangepast

Wil je graag meer weten van deze nieuwe functionaliteit in het inkoopproces? Neem dan contact op met Compera voor meer informatie.