Momenteel bouwt één van onze huidige klanten een nieuwe interface tussen SAP ECC en een externe applicatie, waarbij aanvragen tot bestellingen, ATB’s, worden doorgezet naar SAP SRM. Het nadeel van dit proces in eerdere releases van SAP SRM, is dat er geen workflows beschikbaar zijn voor ATB’s die worden doorgezet naar SRM. De gecreëerde winkelwagens worden onmiddellijk besteld, zonder enige vorm van goedkeuring.

Dit herinnerde mij, dat hoewel wij bij Compera ons de laatste tijd vooral focussen op gave nieuwe functionaliteiten in SAP Ariba, het niet betekent dat SAP geen nieuwe functies voor SRM 7 ontwikkelt. Voor dit specifieke voorbeeld heeft SAP vorig jaar de optie geïntroduceerd om voor winkelwagens, die gebaseerd zijn op ATB’s in SAP ECC, een goedkeuringsworkflow te starten. Nieuwe functionaliteiten komen beschikbaar via notes, in dit geval via note 2258525, of worden opgenomen in (aankomende) supportpacks.

Deze nieuwe functionaliteiten zijn vaak resultaten van het customer influence programma van SAP. Er is zelfs een roadmap voor SAP SRM, waaronder nieuwe en geoptimaliseerde Fiori apps en de User Interface Add-On. Het programma omvat grote verbeteringen, zoals Invoicing Payment Plans, die ik heb besproken in één van mijn eerdere blogs, maar ook kleine verbeteringen, zoals het optimaliseren van de gebruikerservaring en de performance van de User Interface Add-On.

Interessante nieuwe functionaliteiten zijn onder meer de uitbreiding van de teamwinkelwagen functionaliteit in de User Interface Add-On, de Confirmation Approval Fiori App en een Import en export functionaliteit voor winkelwagens.

Uitbreiding van de teamwinkelwagen functionaliteit in de User Interface Add-On

Momenteel is het niet mogelijk om teamwinkelwagens door teamleden over te nemen als de status van de winkelwagen ‘In afwachting van goedkeuring’ is. Aangepaste workitems worden alleen naar de documenteigenaar gestuurd, de aanvrager die de winkelwagen daadwerkelijk heeft besteld.

Dit is opgelost door een ‘Take Over’ knop te introduceren voor teamwinkelwagens, die via een customizing switch geactiveerd kan worden.

Deze functionaliteit is ook beschikbaar in de Web Dynpro winkelwagens en kan zonder een nieuwe support pack geïmplementeerd worden.

De Fiori app Confirmation Approval

Uw gebruikers verwachten dat alle goedkeuringstaken voor bijvoorbeeld winkelwagens en bestellingen op een mobiel apparaat ondersteund worden via uw Fiori Lauchpad. Voor goederenontvangsten of servicebevestigingen was dit echter niet mogelijk.

Tot nu toe, want vanaf EhP3 SP14 en EhP4 SP6 kan met de transactionele Fiori app Confirmation Approval kunnen goederenontvangsten of servicebevestigingen worden bekeken, goedgekeurd en/of afgewezen worden. Indien nodig, kunnen workitems die in de status ‘Afwachting van goedkeuring’ staan, doorgestuurd worden naar een andere medewerker voor verdere verwerking!

Import en export functionaliteit voor winkelwagens

Deze functionaliteit biedt offline bewerkingen voor winkelwagens. Het stelt de gebruiker in staat om gegevens gemakkelijk via Microsoft Excel toe te voegen, te bewerken en/of te verwijderen. Vervolgens kunnen de gemaakte wijzigingen in het document weer in het SRM systeem geïmporteerd worden. Dit is vooral handig als u grote winkelwagentjes creëert, waarbij u bijvoorbeeld verschillende rubriceringsgegevens gebruikt. U hoeft dus niet meer door verschillende tabbladen per item te gaan, wat veel efficiënter is.

Maar wist u dat Compera ook een uploadfunctie voor winkelwagens biedt, zonder dat er eerst een winkelwagen in SAP SRM gemaakt hoeft te worden?

Als u meer wilt weten over deze uploadfunctionaliteit of hoe u de nieuwe functionaliteiten van het customer influence programma voor SAP SRM 7 kunt implementeren, neem dan contact op met Compera voor meer informatie. En… Compera is SAP Ariba partner.