Overzicht van SAP procurement oplossingen

Compera is SAP Silver Partner voor Inkoopoplossingen van SAP. Graag presenteren wij u een overzicht van de beschikbare SAP oplossingen.

Welke oplossingsrichting het meest geschikt is voor uw organisatie hangt af van de huidige situatie, de planning en de ambities. Onderstaand geven we een samenvatting per oplossingsrichting.  Uitgebreidere informatie is op onze landing pages en bij onze oplossingen te vinden.

 

SAP S/4HANA: de nieuwe generatie ERP met Sourcing & Procurement

S/4HANA is de nieuwste generatie ERP van SAP. Als u op dit moment gebruik maakt van SAP ECC zult u waarschijnlijk binnen afzienbare tijd overstappen naar SAP S/4HANA. SAP S/4HANA is zeer goed in staat om uw inkoopprocessen te ondersteunen. U kunt hierbij denken aan processen zoals het plaatsen van een aanvraag tot bestelling, het bestellen uit catalogi, orderverwerking, ontvangsten, factuurverwerking, contractmanagement en sourcing. Geavanceerde analysetoepassingen geven optimaal inzicht in uw inkoopprestaties over alle uitgavenstromen heen.

S/4HANA integreert naadloos met het SAP Ariba Netwerk om optimale samenwerkingen met leveranciers te realiseren. Hierbij kunt u bijvoorbeeld denken aan het automatiseren en digitaliseren van bestellingen en facturen. Middels deze integratie stuurt u de bestellingen digitaal naar uw leveranciers via het Ariba Netwerk en ontvangt u de facturen eveneens digitaal terug via het Ariba Netwerk. Op het netwerk kunnen regels opgenomen worden die omschrijven waar facturen aan moeten voldoen zoals verplichte velden, afwijkingen, toleranties, etc. U kunt hier meer over lezen op onze pagina over de combinatie van S/4HANA en SAP Ariba.

SAP S/4HANA is beschikbaar in een on-premise variant en in een cloud variant. Compera kan S/4HANA voor u implementeren met speciale aandacht voor de Sourcing & Procurement processen. U kunt hier meer over lezen op onze S/4HANA Sourcing & Procurement pagina.

SAP Ariba: Source-to-Pay en meer

SAP Ariba is de meest geavanceerde inkoopsuite van SAP. Deze cloud gebaseerde inkoopsuite ondersteunt alle Source-to-Pay processen en zelfs meer zoals Supplier Lifecycle & Performance, Supplier Risk, Supply Chain Collaboration en Financial Supply Chain.

Centraal bij SAP Ariba staat het SAP Ariba Netwerk. Het netwerk maakt efficiënte samenwerkingen met leveranciers mogelijk rondom bijvoorbeeld bestellingen, facturen, timesheets, contractonderhandelingen, supply chain, etc. De onderstaande afbeelding toont de verschillende oplossingsrichtingen van SAP Ariba. U kunt zich beperken tot de onderdelen die relevant zijn voor uw bedrijfsvoering. Aan de rechterkant van de afbeelding ziet u hoe het Ariba Netwerk de verschillende vormen van samenwerkingen met leveranciers kan ondersteunen.

Operationele inkoop is eenvoudiger dan ooit met SAP Ariba vanwege de intuïtieve gebruikersinterface van ‘Guided Buying’. Deze interface leidt eindgebruikers door het inkoopproces. Met SAP Ariba Buying beheert u de bestellingen in de cloud en uw binnenkomende facturen in SAP ERP (P2O). Met SAP Ariba Buying & Invoicing beheert u zowel uw bestellingen als de binnenkomende facturen in de cloud en stuurt u enkel een ‘ok-to-pay’ bestand naar SAP ERP (P2P) voor de betaalafwikkeling.

Compera is SAP Ariba Partner en ervaren in het implementeren van SAP Ariba oplossingen bij middelgrote tot grote klanten (large enterprise). Voor middelgrote tot grote organisaties hebben wij een speciale SAP Ariba SNAP! propositie die erop gericht is om zeer snel live te gaan (< 3 maanden) – uitgaande van best practices. U kunt hier meer over lezen op onze SAP Ariba SNAP! pagina.

Op de SAP Ariba website kunt u meer informatie vinden over alle SAP Ariba modules.

SAP SRM: de gebruiksvriendelijkheid verbeteren en SAP SRM direct op SAP ECC plaatsen

SAP SRM is een e-procurement oplossing die in 1999 voor het eerst werd geïntroduceerd. Het ondersteunt de operationele- en strategische inkoopprocessen en leveranciersmanagement. SAP biedt algemene ondersteuning voor SAP SRM 7.0 tot en met 2025.

Als u op dit moment gebruik maakt van SAP SRM zijn er verschillende mogelijkheden. U kunt SAP SRM bijvoorbeeld gebruiksvriendelijker maken en uitbreiden met nieuwe functionaliteiten. U kunt SAP SRM ook vervangen door diens logische opvolgers SAP Ariba of SAP S/4HANA. In deze sectie kijken we naar de mogelijkheden om SAP SRM te verbeteren.

  1. De gebruiksvriendelijkheid verbeteren: u kunt de gebruiksvriendelijkheid een boost geven met de SAP UI5 add-on die kosteloos beschikbaar is.
  2. Catalog management en cross-catalog search: u kunt SAP SRM UI5 uitbreiden met een geïntegreerde ‘catalog search engine’. Dit betekent een cross-catalogus zoekinterface voor alle leverancierscatalogi, MM-artikelen en punch-outs. Deze Catalog Cloud Services oplossing kan ook binnen SAP ECC en S/4HANA worden gebruikt.
  3. Besparingen realiseren door SAP SRM direct op SAP ECC te plaatsen: normaliter is SAP SRM gehost op aparte servers. Deze kunnen behoorlijk in de kosten lopen. Door SAP SRM direct op SAP ECC te plaatsen met SRM OneClient komen de aparte servers te vervallen. SAP SRM OneClient is kosteloos beschikbaar voor SAP SRM klanten of voor SAP Business Suite klanten.
  4. Stroomlijn uw bestel- en facturatieprocessen: Er is een standaard koppeling beschikbaar tussen SAP SRM en het SAP Ariba Netwerk. De crediteurenadministratie kan 3-5x zo efficiënt werken door veel zaken te automatiseren in het bestelproces en het facturatieproces. Het SAP Ariba Netwerk is een belangrijke schakel in deze automatisering. U kunt hier meer over lezen op onze SAP ECC + SAP Ariba Netwerk pagina.

De bovengenoemde verbeteringen zijn erg interessant voor bestaande SAP SRM klanten omdat ze snel waarde leveren tegen een lage TCO. Bedrijven die geen SAP SRM (of de SAP Business Suite) hebben worden geadviseerd om SAP Ariba of SAP S/4HANA te overwegen.

SAP MM: de gebruiksvriendelijkheid verbeteren en cross-catalogus zoeken mogelijk maken.

SAP Materials Management (MM) is de inkoopmodule binnen SAP ECC. Deze module bevat alle informatie over de materialen die uw organisatie inkoopt of op voorraad heeft. Er zijn nog organisaties die SAP MM als centrale oplossing gebruiken om hun processen voor aanvraag-tot-betaling te ondersteunen. Sommige organisaties hebben zelfs de stap terug gemaakt naar SAP MM, bijvoorbeeld omwille het opnieuw inrichten van de basisprocessen voor inkoop. SAP biedt algemene ondersteuning voor SAP ECC tot en met 2025.

SAP MM staat niet bekend om de gebruiksvriendelijkheid. Voor de eindgebruiker is het niet gemakkelijk om in SAP MM te navigeren en om de juiste materialen te vinden om te bestellen. SAP MM biedt ook geen manier voor catalogus management, noch ondersteuning voor cross-catalog search. Inkoopafdelingen hebben relatief veel te maken met ongestructureerde vrije tekst aanvragen van eindgebruikers.

De gemakkelijkste manier om het gebruikersgemak te verbeteren in SAP MM is om deze te verrijken met de BeNeering Cloud Suite. Hiermee kunt u onder andere de catalogi van alle leveranciers, MM-artikelen, diensten en punch-outs in MM beschikbaar stellen en algeheel doorzoekbaar maken middels een gebruiksvriendelijke gebruikersinterface. De BeNeering Cloud Suite is een SAP supported cloud product en wordt in Nederland alleen door Compera aangeboden. Meer informatie hier.

SAP ECC kan daarnaast ook gekoppeld worden aan het SAP Ariba Netwerk voor digitale communicatie met leveranciers. Ariba Netwerk maakt het eenvoudig voor inkopers en leveranciers om samen te werken aan transacties, de relaties te versterken en om nieuwe kansen te ontdekken. Lees hier meer over op onze SAP ECC + SAP Ariba Netwerk pagina.

Neem contact met ons op

Wilt u een afspraak maken en samen met ons kijken wat er voor uw bedrijf mogelijk is. Of heeft u andere vragen?
Neem dan via onderstaand formulier contact met ons op.