Worstelt uw bedrijf ook met zijn ‘tail spend’? Hoewel uw belangrijkste spend wordt afgedekt via geavanceerde inkoopprocessen met preferred suppliers, bestaat uw tail spend waarschijnlijk uit vele leveranciers (volgens het Pareto principe: 80% van uw leveranciers is goed voor 20% van uw uitgaven). Nu kunt u natuurlijk met nieuwe oplossingen proberen uw tail spend te beheren door het integreren van webshops, zoals Amazon of Bol.com, in uw catalog buying proces. Dit kan met de SAP SRM User Interface en de Catalog Cloud Services oplossing van BeNeering, maar daarmee heeft u nog steeds geen volledige controle over al uw tail spend leveranciers.
Binnen SAP Ariba kan elke leverancier zich aanmelden op het Ariba Network en kunnen zij hun producten en/of diensten aanbieden, maar geregistreerd gebruik van het Ariba Network zal leiden tot extra kosten. De meerderheid van uw tail spend leveranciers heeft maar weinig jaarlijkse transacties waardoor registratie op het Ariba Network voor hun niet rendabel is. Maar aan de andere kant wilt u het inkoopproces met deze leveranciers optimaliseren. En daarvoor heeft Ariba een nieuwe functionaliteit, genaamd Light Enablement using Interactive Email – Order. Het vereenvoudigt het proces van hoe een leverancier een bestelling van uw bedrijf ontvangt, waarna de leverancier gemakkelijk een orderbevestiging of een factuur kan sturen. Hiervoor is registratie op het Ariba Network niet meer noodzakelijk.
Hoe werkt het?
Leveranciers ontvangen de Interactive Email – Order. Deze e-mail bevat naast de bestelling twee interactieve knoppen die het mogelijk maken dat de leverancier een orderbevestiging en een factuur kan versturen. Deze knoppen zullen de leverancier via internet naar het Ariba Network sturen zonder enige vorm van registratie. Wanneer de leverancier een factuur creëert en naar u zal opsturen, zullen dezelfde business rules (bijvoorbeeld toleranties) gelden die u heeft opgesteld voor uw bedrijf op het Ariba Network. Na het indienen van de factuur zal het Ariba Network de factuurgegevens versturen in een cXML bestand, dat het standaardformaat is van Ariba, maar ook als een PDF. Als een leverancier deze e-mail met deze bestanden wil versturen en eveneens meldingen wil ontvangen over de status van de factuur, zal de leverancier het opgegeven e-mailadres bij ondertekening moeten verifiëren. Dit verificatieproces vereist een éénmalig wachtwoord, dat de leverancier zal ontvangen bij het indienen van een factuur.
Deze nieuwe functie kan gebruikt worden voor al uw tail spend leveranciers zonder extra kosten. Hierdoor ontvangt uw bedrijf meer accurate facturen waardoor disputen met leveranciers worden verminderd. Natuurlijk kunnen leveranciers nog steeds zelf beslissen of ze gebruik willen maken van de Light Enablement functionaliteit of gebruik zullen maken van de volledige Ariba Network functionaliteit.
Wilt u meer weten over Ariba Light Enablement using Interactive e-mail – Order en de eventuele drempelwaarden van deze gratis oplossing? Neem dan contact op met Compera voor meer informatie.