Binnen organisaties is niet alle spend onder controle van inkoop. Doorgaans worden de volgende categorieën ingekocht buiten de afdeling inkoop om:

  • Eenmalige of spoedbestellingen
  • Lage waarde bestellingen / Eenvoudige bestellingen

Voor deze typen bestellingen zoekt en selecteert de aanvrager zelf de leverancier. Dit noemen we spot buying. Dit deel van de zogenaamde tail end spend kan tot meer dan 20% van de totale spend uitmaken. Alle reden dus om hier aandacht aan te besteden

Hoe werkt het?

Allereerst geeft u in de catalogus een zoekterm in. Deze catalogus kan worden gekoppeld aan uw SAP MM, S/4HANA, SAP SRM en kan ook worden geïntegreerd in UI5. De catalogusoplossing zal gaan zoeken op basis van de zoekterm in de eigen content, maar ook parallel via zogenaamde API in de bekende webshops.

Als het zoekresultaat uit de interne catalogus niet het juiste resultaat toont, kan de aanvrager de marktplaats selecteren, om het zoekresultaat van de marktplaats te bekijken.

Na selectie van het gewenste artikel, zal de aanvraag het reguliere proces in het bestelsysteem vervolgen, inclusief eventuele goedkeuringsworkflow. De factuur zal worden afgehandeld via het de bedrijfsrekening.

Wat heb je nodig?

Om dit scenario te implementeren, is het volgende benodigd. Ten eerste is Catalog Cloud Services (CCS) van BeNeering benodigd (see SAP Note 1993452). CCS is een catalogoplossing met al de voordelen van een moderne webshop, zoals Cross-Catalog search, die eenvoudig integreert met de SAP SRM User Interface Add-on, SAP MM or SAP S/4HANA. Vanuit CCS zal de bol.com API worden aangeroepen.

Wat zijn de voordelen?

  • Toegang tot het productassortiment van bol.com en het ecosysteem daaromheen.
  • Laagdrempelig bestellen van niet gesourcede artikelen. Eindelijk de echte bol.com ervaring!
  • Deze oplossing stelt je in staat om al je spend onder controle te brengen. Zelfs eenmalige aankopen worden aangeschaft in overeenstemming met de inkoopprocedures.

Wilt u meer weten, neem contact met me op bij Compera.