U herkent het vast wel? Uw SAP landschap bestaat uit meerdere SAP backendsystemen, die ook nog eens gekoppeld zijn aan diverse inkoopoplossingen van SAP, zoals SAP SRM. Tel daarbij ook nog eens het verschil in implementaties bij op en u komt tot de conclusie dat de operationele inkoopprocessen binnen uw bedrijf niet uniform zijn ingericht en dat dit onnodige kosten met zich meebrengt.

Met de komst van release 1709 van S/4HANA kunt u daar verandering in aanbrengen door gebruik te maken van de SAP S/4HANA Extended Procurement oplossing! SAP S/4HANA voor Extended Procurement ondersteunt de integratie van een SAP S/4HANA hubsysteem, waaraan verschillende backendsystemen kunnen worden gekoppeld, zoals een SAP ERP en/of een SAP S/4HANA systeem. Het zorgt voor een uniforme inkoopervaring voor alle aangesloten backendsystemen in uw organisatie!

Maar hoe werkt het nu eigenlijk?

Compera kan deverschillende backendsystemen koppelen met het SAP S/4HANA On-Premise systeem, waarna de organisatorische gegevens uit de backends worden gekopieerd naar de centrale S/4HANA hub, die zal dienen voor de inkoopprocessen.

Wanneer alle catalogi zijn geïmporteerd, kunnen de gebruikers vervolgens naar artikelen zoeken, om daarmee een aanvraag tot bestelling (ATB) te creëren in het SAP S/4HANA hubsysteem. Stamgegevens kunnen dus met de gehele organisatie worden gedeeld, zelfs als één van de backendsystemen geen S/4HANA systeem is.

De aanvraag tot bestelling wordt centraal goedgekeurd. Het goedkeuringsproces bevindt zich in het S/4HANA hubsysteem op basis van de configuratie die gedefinieerd is in de Manage Workflows for Purchase Requisitions app. Vanuit daar wordt de aanvraag tot bestelling gekopieerd naar een SAP ERP of SAP S/4HANA backend systeem, waar de bestelling automatisch kan worden gecreëerd.

“Voor bestelaanvragen waarbij de leverancier ontbreekt, kunt u een leverancier handmatig toewijzen in het SAP ERP of SAP S/4HANA backend systeem om daarna de vervolgdocumenten te kunnen maken!”

De S/4HANA Extended Procurement oplossing biedt u de volgende voordelen:

  • Reduceert de TCO aanzienlijk voor inkoopafdelingen via een gecentraliseerd proces;
  • Zorgt dat er gebruik gemaakt kan worden van centraal onderhandelde prijzen en contracten;
  • Harmoniseert het bedrijfsproces;
  • Volledige transparantie over alle activiteiten.

De centrale verwerking van ATB’s zorgt voor gecentraliseerde inkoopprocessen voor verschillende industrieën met een diepe integratie in uw landschap. Het kan verbonden worden met verschillende ERP-systemen en wisselt stamgegevens en bedrijfsdocumenten uit om te zorgen voor end-to-end bedrijfsprocessen voor Finance en Logistics die in de aangesloten systemen worden uitgevoerd.

Wilt u meer weten over het centraliseren van uw inkoopprocessen met SAP S/4HANA Extended Procurement? Neem dan contact op met Compera voor meer informatie of bekijk onze informatiepagina over S/4HANA.